Thursday, April 9, 2009

Nyuugakushiki @ Shirohama Shougakkou

Pada 9 April 2009 Majlis sambutan murid2 baru utk sesi persekolahan baru tahun 2009 telah diadakan. Sesi persekolahan baru bagi Negara Jepun ni diadakan pada bulan April (Musim Bunga) dan pada hari ini anak sulung kami telah ke masuk tahun pertama (Ichi nen sei)....darjah satu le tu.....

Kami merupakan orang pertama dari 28 murid mendaftar masuk ke sekolah. Kalau kat Malaysia, sesi baru budak darjah satu masuk mau ada sampai 5/6 kelas. Tapi kat sini nak dapat dua kelas pun susah. Kalau nak tau 8 dari 28 murid kelas ni adalah rakyat asing. Dah nak macam sekolah international dah.....
Ni la meja dan kerusi Alya utk setahun mendatang ni.
Seronok nampak.....jumpa balik kawan2 hoikuen.

Satu lagi utk murid2 dari darjah satu sampai enam......tiada pakaian seragam dikenakan ke sekolah......jadi ikut suka dia dan mak bapak dia la nak pakai apa. Tapi yg tak tahan ongkosnya utk beg sekolah.....paling murah aku jumpa dalam 8000 yen dan yg paling mahal tahap gaban sampai 50000 yen pun ada. Kalau tukar ke duit Malaysia....mau demam kura. Anak Tan Sri pegi sekolah pun tak pakai beg mahal cam tu.


Biasanya ibu bapa akan hadir dgn berpakaian formal (Suit atau Kimono)....tapi kami ni...warga luar, pakai macam nak pi shopping jer.

Acara sambutan murid baru pun bermula. Murid2 baru diiringi oleh murid2 tahun 6 naik ke pentas dewan.

Tengok tu siap ada bendera Malaysia lagi.
Depa ni bangga sgt sebab sekolah ni jadi tumpuan warga luar.

Murid2 tahun satu dihiburkan dengan nyanyian dari murid2 tahun dua.
Persembahan diorg ni lebih kpd menceritakan apakah akt. yg akan dilalui di sek.

Ni pulak sesi mengisi borang dan taklimat......
Ianya diadakan khas utk ibu bapa rakyat asing. Awek Jepun comel kat atas ni didatangkan khas dari Kyushu Uni. untuk menerangkan cara2 mengisi borang dalam Bahasa Inggeris.
Kalau tak ada budak ni....jenuh le sensei duk tergeliat lidah nak terang.
Nampaknye Cik Yah kita ni begitu semangat mendengar taklimat.

Ni pulak peta kejiranan Shirohama Danchi berserta sekolah. Murid2 dibahagikan kepada 3 kumpulan (Anggur, Pisang dan Strawberi) berdasarkan kpd lokasi rumah. Biasanya apabila waktu pulang, murid2 akan beratur mengikut kumpulan dan setiap kump. dgn diawasi oleh seorg guru akan berjln bersama2 sehingga sampai ke blok masing2. Takdelah ibu risau sgt, sebab ibu memang tak digalakkan jemput Alya di sekolah.

Sesi tamat.....moh kite balik....
Nanti masa Iwani masuk darjah satu ibu nak pakai kimono plak.


1 comment:

Auntie Liza said...

dh nk remaja anak kamu yea.. Selamat bsekolah, Alya.. jgn nangis2 lg..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...