Tuesday, April 28, 2009

Kenduri Doa Selamat Rumpun Fukuoka

Pada 25 April 2009 lepas kami sekeluarga dijemput oleh Sohiful (berbaju melayu hijau)sekeluarga utk memeriahkan majlis bacaan Yasin dan kenduri doa selamat (selepas solat maghrib) yg diadakan di dewan Ryugakusei Kaikan, Imajuku. Majlis ini adalah utk mendoakan Aisyah (isteri sohiful) yg bakal melahirkan cahaya mata keempat nanti. Semoga mendapat "baby" yg sihat dan comel hendakNya.

Inilah peluangnya bagi kami dan rumpun Fukuoka berkumpul dan bertanya khabar. Bukan senang nak jumpa macam ni. Disamping tak nak melepaskan peluang merasa masakan Aishah, yg sememangnya sedap.......

Kami dijamu dengan Ayam goreng berempah, Kurma telur, Kari daging berebung, Gulai kambing dan Acar.


Dah selesai santap makanan berat, jgn lupa lak makan pembasuh mulut......
buah strawberry, epal, kuih bakar ngan kuih bingka pun ada.
Semua orang pakat duk baca yasin sampai tak ade gambar masa tu......
Gambar masa makan je banyak......



Monday, April 27, 2009

Masjid Fukuoka, Jepun

Alhamdulillah segala penat lelah hasil usaha warga muslim Fukuoka selama 10 tahun akhirnya tercapai juga dgn berdiri megahnya Rumah Allah ini. Pd tanggal 12 April 2009 telah diadakan majlis perasmian (pembukaan) Masjid Fukuoka (Al Nour Islamic Culture Center) yg tersergam indah ini berdekatan dgn Kyushu Uni (Hakozaki Kampus).
.
.
Link berkenaan Sejarah Pembinaan Masjid:

Aku dan rakan-rakan muslim yg lain turut bersama hadir meraikan dan memeriahkan hari bersejarah ini. Sesungguhnya aku merasa amat bangga kerana dpt melibatkan diri dlm upacara ini wp penglibatanku tidak seberapa.

Masjid yg berketinggian 4 tingkat (termasuk basement), yg sememangnya mempunyai rekabentuk bercirikan Islam pastinya menarik perhatian warga Jepun untuk mengenali Agama Islam dengan lebih dekat lagi. Manalah tau, dr keindahan Rumah Allah ini akan terbit cahaya Islam di hati warga Jepun yg lain, Insya-Allah.


Majlis pembukaan Masjid berjaya menarik minat warga jepun utk dtg, ada juga dikalangan Prof. Assistant Prof dari Kyushu Uni. turut tidak melepaskan peluang untuk menghadiri majlis ini.
Kalau nak tau.....Masjid Fukuoka ni merupakan masjid (Rasmi) yg ketiga di Jepun selepas Masjid Tokyo dan Masjid Kobe.

Ini barulah layak dipanggil jurugambar profesional. Peristiwa bersejarah ni memang layak masuk Berita. Tapi yg pasti kat Buletin Utama takde.

Sempat gak posing sebelum majlis bermula.

Sebenarnya majlis pembukaan ni lebih kepada penerangan kepada orang2 Jepun tentang sejarah Islam serta komuniti muslim di Jepun. Bahasa penyampaian tentulah dalam Bahasa Jepun. Kami yg datang ni pun lebih kepada nak memeriahkan suasana.
Tetamu yg datang akan diberi hadiah beg kertas yg berisi cenderamata dan kuih muih hasil sumbangan dari setiap negara. Kuih muih dari Malaysia juga tak ketinggalan ada kat dalam beg kertas tu.

Majlis di akhiri dgn upacara bergambar.
Negara UAE yg banyak memberi dana pembinaan masjid diwakili oleh Duta UAE (tiga dari kanan), Shekh Salah Bukhater yg memperdengarkan bacaan Al-Quran (dua dari kanan), 2 orang sami buddha dan lain2.
Sempat jugak la aku abadikan ruang dalaman dlm masjid ni utk tatapan semua. Walaupun mungkin tidak sehebat Masjid Putrajaya, tetapi cukup membanggakan kita semua.
Gambar atas: Ruang solat muslimat pd aras 2.

Ruang solat Muslimin pada aras 1.



Lampu gantung menghiasi dan menerangi ruang solat.

Ruang berwuduk.


Sunday, April 19, 2009

Majlis Sambutan Pelajar Baru 2009

Persatuan Fukuoka-Ipoh telah mengadakan majlis sambutan pelajar baru di Balai raya Uchihama pada 19 April 2009 lepas. 4 orang pelajar baru utk kemasukan sesi April 2009 ke Uni. Kyushu telah diraikan dengan upacara minum teh. Jadi pelajar2 dan warga Malaysia di Fukuoka ini dijemput hadir utk memeriahkan suasana. Maka kami sekeluarga pun menyahut jemputan ini utk memeriahkan suasana.

Selepas upacara minum teh......pelajar2 baru yg segak berbaju melayu memperkenalkan diri masing2 sebelum acara santapan bermula.
Masa ni la... peluang nak makan makanan Jepun (yg halal).....macam2 ada ....tapi takoyaki menjadi makanan yg sedap bila masuk tekak aku.....yg lain tu.....chotto....

Sebelum santapan bermula.......pelajar2 baru diraikan dgn upacara minum teh di bilik ni. Kalau nak tau serbuk teh hijau dalam Bahasa Jepun disebut matcha (まっちゃ).
Kami yg tak terlibat jugak dijemput menyibok utk merasai pengalaman ini.
Ni kira kali pertama aku merasai pengalaman minum teh Jepun ni.....pahit.....jangan cerita la......
Tapi ada rahsia nak minum teh ni......kena makan manisan dulu macam omochi ke sebelum minum teh ini.
Kata dah biasa minum air akar kayu masa pantang bersalin dulu......
tapi masa minum teh ni, berkedut gak muka nampak......hehe.....

Bergambar kenangan bersama makcik2 berkimono.....
kalau awek2 berkimono semangat gak tu.

Tekun mendengar ucapan sebelum santapan bermula.

Jom...pekena apa2 yg patut.

Berebut nampak....sedap ker.

Ni la takoyaki.......ni yg well done punya".
Bila la...... Cik Yah nak bikin ini menu.

Tekun mendengar nampak......
mentang2 le dah paham apa yg orang Jepun cakap.

Persembahan nyanyian akustik dari pelajar2 Malaysia.......
Band yg diketuai oleh sifu....Abg Nuri.

Cik Yah and the geng bergambar kenangan dgn Tony-san kita.
Orang kuat Persatuan Fukuoka-Ipoh.

Majlis ditamatkan dgn acara bergambar beramai2......



Friday, April 17, 2009

Dah setahun dah.....

Pada 15 April 2009 lepas genap la setahun kami sekeluarga kat Jepun ni. Banyak benda yg nak cerita, kalau mengarang ni mau boleh buat 3 novel. Yg paling aku ingat, hari kedua aku kat sini, aku demam. Mungkin terkejut beruk ngan cuaca kat sini kot. Masa tu suhu dalam 15 darjah ditambah dgn angin kuat. Siap sensei bagi aku cuti seminggu suruh rehat.

Kalau setahun yg lepas, satu habuk Bahasa Jepun langsung kami tak faham.... Datang Jepun ni macam datang ke plenet Pluto plak. Nak cakap Bahasa Inggeris......diorang bantai cakap Jepun, dah macam ayam ngan itik cakap plak. Kadang2 tu angin satu badan nak "deal" ngan orang Jepun ni. Kalau selalu2 mintak tolong orang yg reti Bahasa Jepun pun susah gak......Satu lagi org2 tua jepun pulak pantang nampak budak2 comel skit.... ade aje yg depa nak tegur.....nak menyembang la tu......kawai la......nan sai la....dll, tanya kami macam2. Jawapannye macam biase le....buat muka toya....atau buat la apa2 yg patut macam sengih, gelak dll.
Tp sekarang Alhamdulillah, berbekalkan kursus J1 (basic) yg aku belajar, paham la sikit2.....tu pun kalau tanya lebih2 kantoi gak. Tapi skarang ni dah tak sempat dah nak masuk kelas J2 dll.....sebab dah sibok ngan ekperimen. Kalau nak harapkan aku deal ngan orang Jepun kantoi jugak ni....tapi skarang ni aku dah ada jurubahasa rasmi. Siapa lagi kalau bukan Cik Yah kita (nak masuk Kursus J3)....setakat ni apa2 masalah aku tolak dia ja. Jurubahasa rasmi aku ni tidak mendukacitakan......segala tugasan yg dibuat suksezz sokmo.
Sape kata tak guna belajar Bahase Jepun hehe.

Kalau tengok perkembangan budak2 kat sekolah kagum jugak.....Dalam 3 bulan budah2 ja dah paham apa yg sensei cakapkan. Apatah lagi 9 bulan dah anak aku kat hoikuen ni... Nampaknye Bahase Jepun depa 'jouzuk'.... Kalau dengar depa sembang.....mati2 aku ingat budak Jepun sembang. Sampai Cik Yah pun kadang2 x faham apa yg depa cakap.....aku pulak dah sampai tahap nganga mulut.

Maklumlah.... Dah setahun dah....

video

video

Video atas:

Kawan2 sekelas darjah satu Alya datang rumah kami....main2. Maklum la waktu sekolah habih pukul 1.30 ptg......dah tak tau nak buat apa.....mai la rumah kawan2...main.

Tuesday, April 14, 2009

Pemandangan Pulau Nokonoshima

Noko Ferry sebelah Meinohama.
Lebih kurang 10 min perjalanan ke Noko Ferry Nokonoshima.


Pandangan dari sebelah barat......kelihatan Marinoa City.

Marinoa City......

Pandangan dari puncak bukit Pulau Nokonoshima.

Livingstone Daisy.......macam2 warna ada.

Kerusi panjang, livingstone Daisy, laut dan pulau.

Kearah sana banyak lagi bunga......betui ke....

Seorang tu di kaki bukit.......merenung hari2 tuanya.

Rimbunan Azalea (つつじ)





Livingstone....close-up

Red Poppy

Pandangan dari puncak bukit berlatarkan Fukuoka Tower dan Yahoo Dome

Nun jauh kat sana Ominonakamichi Theme Park

Bunga Rape Blossoms berlatarkan pulau Shikanoshima.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...